BLOGGARIN ESITTELY


Olen ihmisten valmentaja, jonka tutkimusmatka itseeni ja omiin arvoihin on mielestäni jakamisen arvoinen kokemus. Blogini tarkoitus ei ole kertoa totuuksia mistään asiasta vaan ainoastaan jakaa omia kokemuksia ja havaintoja suomalaisesta valmentamisesta ja toimintakulttuurista sen ympärillä.

Olen jokseenkin poikkeuksellinen valmentaja sen suhteen, että olen päässyt jalkapalloammattilaisen urani aikana kokemaan pelaamisen lisäksi valmentamista kaikilla tasoilla. Olen saanut auttaa alle kouluikäisiä tyttöjä ja poikia oivaltamaan pelaamisen nautintoa ja olen päässyt valmentamaan sekä naisia että miehiä kansallisella huipputasolla. Tuohon väliin mahtuvat myös eritasoiset toimintaympäristöt sekä yksilö- ja ryhmävalmentamisen eri variaatiot, aamuissa ja illoissa, joissa olen myös päässyt toimimaan. Rikastuttavia kokemuksia jokaikinen omalla tavallaan.

Kokemuksien reppuuni on valmentamisen lisäksi kertynyt kuluneen kuudentoista vuoden aikana myös kokemusta eri seurarooleissa ja toimintaympäristöissä. Olen toiminut junioripäällikkönä, valmennuspäällikkönä, talenttivalmennuksen johtajana, pelaajakehitystyöryhmän puheenjohtajana, valmentajakouluttajana, seurasihteerinä, varainhankkijana, myyjänä, pelaajakehityksen asiantuntijana, Fair play -työryhmän jäsenenä, arvokisojen valmennustiimissä vastustajien analyytikkona ja monena muuna seuratyöroolin osana. Näiden kokemusten pohjalta uskon omaavani melkoisen laaja-alaisen näkemyksen valmentamiseen ja muuhun seuratyöhön jalkapallon kontekstissa.

Oma missioni ja juuri syyni tähän kaikkeen on ollut toisten auttaminen. Taka-ajatuksena romanttinen suomalaisen jalkapallon tason nosto kaikilla osa-alueilla. Oppirahat ovat olleet joskus raskaita, niin kuin varmasti kaikilla omalla tavallaan, mutta uskon tällä hetkellä omaavani riittävästi perspektiiviä asioiden käsittelyyn.

Tulevissa kirjoituksissani pyrin tuomaan esiin näkemyksiäni ja kokemuksiani. Oman vajavaisen muistikapasiteetin vuoksi en pysty muistamaan mistä minkäkin ajatuksen olen kuullut ja olenko sitä muokannut omaan tarkoitukseeni sopivammaksi. Tästä olen erittäin kiitollinen itseäni viisaammille valmentajille ja ihmisille, samalla pahoittelen sitä kun en pysty teitä nimeämään, mikäli lainaan teitä suoraan. 

Tarkoitukseni ei siis ole ottaa mitään omiin nimiin vaan saada tätä blogia lukeville tapahtumaan jonkinlaista ajatusten virtaa tai ajatusten uudelleen järjestelyä. Toivottavasti siis pystyn omia, lainattuja ja sovellettuja kokemuksiani sekä ajatuksiani esiin tuomalla luomaan edes hiukan paremman tulevaisuuden urheilijoille ja heidän unelmille, koska se on valmentajuuden perusta.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit